طلا فروش چگونه قیمت طلا را محاسبه میکند؟

نحوه فروش طلای ۱۸عیار ساخته شده بدین صورت است که قیمت هرگرم طلای ساخته نشده (خام) به اضافه

اجرت ساخت وسود۷% فروشنده ضربدر وزن طلای موجود ودرآخر فاکتور هم ضربدر ۴% ارزش افزوده مالیاتی

جمع کل فاکتور=۴%ارزش افزودهX قیمت فروش =وزن طلا X 7%X اجرت + قیمت خام طلا (آبشده)

مثلا”:

انگشتری به وزن ۴٫۵واجرت ۳۳۰۰تومان وقیمت آبشده هم امروز ۵۴۷۰۰ تومان باشد باید مبلغ ۲۹۰۰۰۰تومان

پرداخت کنیم.

۵۴۷۰۰+۳۳۰۰X 7% X 4.5=279270 X 4% = 290440

تومان

آیا طلا را بصورت اینترنتی خرید کنیم ؟

مزایای خرید اینترنتی طلا

خرید اینترنتی طلا منفعت‌های زیادی دارد و اکثر مردم به این شیوه خرید روی آورده‌اند. در ادامه نکاتی برای خرید اینترنتی طلا ذکر شده است که به شما در روند خرید این محصول گرانبها کمک می‌کند:

مقرون به صرفه بودن:

خرید آنلاین طلا مخارج کمتری را به شما تحمیل می‌کند، چون نیازی نیست که مغازه به مغازه به دنبال خرید طلای مدنظر خود بگردید. علاوه بر آن با خرید آنلاین طلا شرایط وسوسه‌انگیزی چون ارسال رایگان، کادو پیچی و دیگر موارد وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید.

راحتی بیشتر:

نیازی به گفتن ندارد که شما با خرید آنلاین طلا علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه، می‌توانید راحت و آسوده در منزل استراحت کنید و خرید خود را انجام دهید. خرید اینترنتی طلا موارد انتخابی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد و هیچ فشاری از جانب فروشنده به شما وارد نمی‌شود‌ بنابراین به راحتی می‌توانید محصولی که مناسب شما است را انتخاب کنید و در نهایت در جعبه‌ای زیبا آن را تحویل بگیرید.

مرور آنلاین:

در خرید آنلاین طلا شما حجم وسیعی از اطلاعات، دانش متخصصان، بررسی و رتبه بندی آنلاین را در اختیار دارید که با تجزیه و تحلیل آن و نه با تکیه بر حرف دوست و فامیل به طور تخصصی خریدطلا را آسانتر انجام می‌دهید.

اونس طلا چیست؟

اونس (مخفف: oz) از واحدهای جرم است Oz

«اونسِ» معمولی در سیستم بین‌المللیِ اوزان برابر با یک‌شانزدهم پوند یا ۴۰۰ ارزن است که در دستگاه متریک برابر با ۲۸٫۳۴۹۵۲۳۱۲۵ گرم می‌شود. این واحد در ایالات متحده آمریکا بسیار متداول است. در بریتانیا استفاده رسمی از آن در سال ۲۰۰۰ به پایان رسید، اما هنوز هم در این کشور به‌طور غیررسمی استفاده می‌شود.

همچنین، برای اندازه‌گیری وزن فلزات گران‌بها، یعنی طلا، نقره، پلاتین، رودیم و پالادیم از اونس بین‌المللی تروا استفاده می‌شود که معادل ۳۱٫۱۰۳۴۷۶۸ گرم است. این اونس فقط برای اندازه‌گیری فلزات گران‌بها کاربرد دارد و وزن شمش‌ها و سکه‌های طلا و دیگر فلزات گران‌بها و نیز قیمت آن‌ها معمولاً با اونس تروا بیان می‌شود.

اصطلاح «یک اونس طلا» به‌معنی طلایی یک‌تکه یا ساچمه با وزن یک اونس تروا و با خلوص ۹۹٫۹۹٪ (۲۴ عیار) است.

خلاصه : هر اونس طلا معادل ۳۱٫۱۰۳ گرم طلا با خلوص ۹۹٫۹۹ یا ۲۴ عیار می باشد

عیار طلا چیست؟

برای دانستنش نگاهی به گذشته طلا بیاندازیم؛ طلایی که از معدن استخراج می‌شود بسیار نرم و حالت‌پذیر است. آن‌قدر نرم که می‌توان با ناخن روی آن خط انداخت. حتما در فیلم‌ها و کارتون‌هایی که داستانشان مرتبط با گذشته‌های دور است دیده‌اید که سکه طلا را گاز می‌گرفتند تا جای دندان بر آنها باقی بماند و مطمئن شوند که طلای خالص است؛ این به خاطر انعطاف‌پذیری بالای طلای ناب است که سکه‌های طلا در گذشته از آن ساخته می‌شدند.

طلای استخراج شده از معدن را به صورت «شِمش» در می‌آورند و به خاطر نرمی زیادش برای ساختن زیورآلات مثل النگو و انگشتر مناسب نیست چراکه با کمترین ضربه‌ای حالتش را از دست می‌دهد. به همین دلیل آن را هنگام ذوب، با فلزات دیگری مثل نقره و مس مخلوط می‌کنند و فلزی که به دست می‌آید درصدی طلا و درصدی فلز دیگر است. عیار طلا دقیقا به همین معناست. عیار طلا به ما می‌گوید آلیاژی که داریم، چه مقدار طلا و چه مقدار ناخالصی دارد چون طلا فلز گران‌قیمتی است و برای قیمت‌گذاری باید عیارمشخص باشد.

نمایش عیار استاندارد در بعضی کشورها برای طلای خالص، عدد «۲۴» است و هرچه از خلوص طلا کمتر شود، از این عدد هم کاسته می‌شود. طلای ۲۴عیار یعنی طلای خالص. در ایران و بسیاری از کشورها نمایش عیار با عدد ۱۰۰۰ است. صد البته هیچگاه طلایی با این عیار نخواهید دید چون شمش‌ها با عیار ۹۹۹.۹ معامله می‌شوند و ۰.۰۱ درصد ناخالصی احتمالی در نظر می‌گیرند.

یک کیلو طلا چند اونس است؟

هراونس معادل ۳۱٫۱۰۳ گرم میباشد وهر کیلو معادل ۱۰۰۰ گرم پس :

۱۰۰۰ گرم تقسیم بر ۳۱٫۱۰۳ که معادل ۳۲٫۱۵۱ گرم میباشد.

قیمت طلا در ایران چگونه مشخص و اعلام میگردد؟ 

قیمت طلا در ایران با توجه به قیمت اونس جهانی طلا و قیمت دلار محاسبه میگردد که در ادامه روش محاسبه توضیح داده خواهد شد، همچنین میزان تقاضا و شرایط اقتصادی و… میتواند تاثیر مستقیم بر روی قیمت طلا داشته باشد.

قیمت خرید و فروش طلا چه تفاوتی دارد و علت آن چیست ؟

باید توجه داشت که قیمت فروش طلا در ایران با عیار ۱۸ یا ۷۵۰ به فروش میرسد و در هنگام خرید با عیار ۱۷ یا ۷۴۰ محاسبه میگردد.

در هنگام فروش طلا به مغازه طلافروشی معمولا طلا را ۱۰ خط پایینتر برمی دارند این اصطلاح به معنی خرید طلا از شما به جای ۷۵۰ عیار ۷۴۰ عیار است . محاسبه قیمت آن زیاد سخت نیست به این شکل که اگر امروز طلا گرمی ۹۵٫۰۰۰ تومان است ، ۹۵٫۰۰۰ را بر ۷۵۰ تقسیم میکنید و قیمت هر یک عیار بدست می آید . یعنی ۱۲۶٫۶ هر عیار و بعد عدد بدست آمده را در ۷۴۰ ضرب مکنید تا هر گرم طلای ۷۴۰ عیار بدست آید . خرید ده خط پایینتر طلا به دلیل وجود احتمالی کثیفی ها و همچنین جرم موجود در طلا می باشد زیرا بعد از خرید طلا و دادن آن به آزمایشگاه برای تعیین عیار (به اصلاح ری گیری) طلا معمولا دچار کسر شده و ۷۴۰ تا ۷۴۸ می ایستد .

طلا فروش چگونه قیمت طلا را محاسبه میکند ؟

قیمت طلا در ایران با توجه به طلای ۱۷ عیار یا به اصطلاح مظنه محاسبه میگردد.

برای این امر باید اول روش محاسبه قیمت طلای ۱۷ عیار یا همان مظنه را بدانیم که به شکل زیر محاسبه میگردد

قیمت اونس جهانی * قیمت دلار بازار آزاد / عدد ثابت ۹٫۵۷ برای مثال :

۱۲۹۵*۶۱۰۰/۹٫۵۷ >>825000 تومان

قیمت یک اونس طلا ضرب در قیمت یک دلار تقسیم بر ۹٫۵۷۴۲ = مظنه طلای ایران

روش محاسبه یک قطعه کار ساخته شده (مانند انگشتر ۱۸ عیار یا همان ۷۵۰)

شما وقتی به بازار می روید یا تلفنی قیمت میگیرید، قیمت مظنه را به شما می گویند یعنی قیمت (۴٫۶۰۸گرم) طلای۱۷(۷۰۵)عیار را، حال اگر شما بخواهید از روی مظنه گرفته شده قیمت یک گرم طلا با عیار ۱۸ یا همان ۷۵۰ بدست آورید باید به روش زیر عمل کنید.

مظنه طلای ۱۷ عیار ، تقسیم بر ۴٫۶۰۸ تقسیم بر ۷۰۵ ضرب در ۷۵۰ = قیمت یک گرم طلا با عیار ۱۸

مثال : فرض کنیم مظنّه ۴۵۰۰۰۰ تومان است

۴۵۰۰۰۰ تقسیم بر ۴٫۶۰۸ تقسیم بر ۷۰۵ ضرب در ۷۵۰ = قیمت هر گرم ۱۸ عیار ۹۷۶۵۰ تومان

آیا از قیمت طلا میتوان به قیمت سکه رسید ؟

بله از قیمت طلا می توان به ارزش طلای سکه رسید ولی معمولا سکه های بانکی ارزش سکه گی دارند که متناسب با میزان عرضه و تقاضا رقم ثابت و مشخصی ندارد و نرخ سکه در ایامی کاملا به قیمت طلا محاسبه می شود وبعضی اوقات در سکه تمام بانکی تا ¼ نرخ سکه گران تر معامله می شود

چنانچه بخواهیم از قیمت طلا به سکه برسیم می توانیم از فرمول زیر ارستفاده کنیم

……………..

فرمول نحوه محاسبه قیمت سکه بهار آزادی

بر اساس این فرمول که به تائید کارشناسان و اقتصاددانان مربوطه نیز رسیده است، برای محاسبه قیمت سکه بهار آزادی قیمت اونس جهانی طلا در نرخ آزاد دلار ضرب و حاصل آن تقسیم بر وزن هر اونس که معادل ۳۱،۱ گرم می‌شود. سپس این رقم ضرب در کسر عیار اونس جهانی طلا و سکه بهار آزادی می‌شود که عدد ۰،۹۱۶ است.

بر اساس این گزارش عیار طلای معامله شده در بازارهای جهانی یا اونس ۲۴ و عیار سکه بهار آزادی ۲۲ است و با تقسیم عدد ۲۲ بر ۲۴ عدد ۰،۹۱۶ به دست می‌آید و پس از ضرب عدد حاصل در وزن انواع سکه یعنی تمام بهار آزادی، نیم و یا ربع بهار آزادی قیمت واقعی آنها به دست می‌آید.

به عبارت روشن تر فرمول قیمت سکه عبارتست از:

{[(قیمت اونس جهانی طلا × نرخ دلار آزاد) ÷ ۳۱،۱ ]× ۰،۹۱۶×وزن سکه}+ حق ضرب

معمولاً بانک مرکزی در محاسبه قیمت سکه عددی را نیز تحت عنوان حق ضرب لحاظ می‌کند که برخی معتقدند حدود ۵ هزار تومان است و این رقم را نیز باید به قیمت بدست آمده اضافه کرد.

روش ساده تر از روی مظنه طلا میباشد :

قیمت مظنه ضرب در عدد ثابت ۲٫۲۵۳ مثال ۸۳۹۰۰۰* ۲٫۲۵۳ =۱۸۹۰۲۶۷ که قیمت و ارزش طلای سکه میباشد.

آیا قیمت طلا داخل کشور و خارج از کشور تفاوت دارد ؟

معامله گران این “بازار هزار رنگ” به کاربردن اصطلاحات مختلف در رابطه با دادوستد این کالا را به نوعی جذابیت این بازار می دانند. اما قبل از اینکه در رابطه با سازوکار معامله طلا و آشنایی با اصطلاحات آن در بازارهای داخلی آشنا شویم، بهتر است مختصر آشنایی با خرید و فروش طلا در بازارهای جهانی نیز داشته باشیم زیرا یکی از فاکتورهای اساسی در تعیین قیمت طلا و سکه در ایران، نرخ آن در بازارهای جهانی است.

اساساً معامله طلا در انواع بورس های کالایی جهان با عیار و اوزان مختلفی انجام می شود: به عنوان مثال در بورس کالایی شانگهای، طلا با واحد پولی یوآن به ازای هر گرم در قالب شمش های یک کیلوگرمی مورد دادوستد قرار می گیرد یا اینکه در بورس کالایی توکیو طلا با واحد پولی ین به ازای هر گرم مبادله می شود.

اما در بازار لندن، سیدنی استرالیا، ایالات متحده (بورس کالایی نیویورک به صورت قراردادهای آتی با سررسیدهای مختلف) وضعیت اندکی متفاوت است و مبادلات به صورت دلار به ازای هر اونس مورد معامله قرار می گیرد.

آیا از قیمت دلار میتوان به قیمت طلا رسید ؟

برای این کار قیمت هر اونس را در عدد ۳۱٫۱۰۳ تقسیم کرده تا به هر گرم طلا با عیار اونس (۲۴) به دلار رسیده عدد بدست آمده را درقیمت دلار آزاد ضرب کرده سپس عدد بدست آمده را تقسیم بر عیار ۹۹۹٫۹ کرده و در آخر در عدد ۷۵۰ که همان گرم ۱۸ عیار است ضرب نموده، عدد بدست آمده هر گرم طلا با عیار ۱۸ میباشد .

مثال :

۱۲۹۴/۳۱٫۱۰۳*۶۴۰۰/۹۹۹٫۹*۷۵۰=۱۹۹۷۱۷ تومان

آیااز قیمت طلا و سکه می توان به قیمت دلار رسید؟

بله برای این کار کافسیت قیمت مظنه را در عدد ثابت ۹٫۷۵ ضرب کرده تقسیم بر اونس جهانی کرده

مثال :

۸۴۳۰۰۰*۹٫۷۵/۱۲۹۵=۶۳۴۶

قیمت دلار از روی سکه

– عیار سکه بهار ۹۰٪ است ولی عیار طلا در بازار جهانی نزدیک به صد است.

وزن سکه بهار ۸٫۱۳ گرم است ولی یک اونس طلا ۳۱٫۱۰۳ گرم وزن دارد.

– این یعنی ضریب تبدیل عیار و وزن طلای جهانی به سکه طلا، ۴٫۲۶۴ میباشد.

منتها اگر تعرفه واردات طلا لحاظ گردد، این ضریب تبدیل به ۴٫۱۶۳ میشود.

اما عوامل دیگری هم در اختلاف قیمت سکه و طلای جهانی موثرند که در حوصله این مقاله نمی باشد.

این روش بر اساس داده های سی سال ماهانه طلا و دلار تجمیع گردیده است تا در عمل ضریب یا همان شاخص موجود بازار بدست آید که میانه این شاخص۴٫۱ و میانگین این شاخص ۴٫۰۷ بدست آمده است.

حال برای ساده تر شدن بحث فرمول را ساده سازی میکنیم تا براحتی بتوانید به محاسبه قیمت دلار بر اساس سکه بپردازید.

قیمت سکه بهاربر حسب تومان تقسیم بر (اونس طلابر حسب دلار) ضربدر (۴/۱) = قیمت دلار

برای بدست آوردن کمترین قیمت و بالا ترین قیمت نیز میتوان به جای عدد ۴/۱ اعداد ۴ و ۴/۲ را قرار داد.

مثال:

۱۷۹۱۰۰۰ / ۱۳۶۰ * ۴ = ۵۲۶۷

۱۷۹۱۰۰۰ / ۱۳۶۰ * ۲/۴ = ۵۵۳۱

قیمت جواهرات چگونه مشخص میگردد ؟

جواهر به طلاهایی گفته می شود که در آنها از سنگ های با ارزش مانند الماس ، زمرد ، یاقوت ، فیروزه و … استفاده شده باشد

قیمت جواهر از ۳ بخش عمده تشکیل می گردد

مدل و سبک طراحی و نحوه پیاده سازی سنگ ها روی پایه

پایه جواهر ( یعنی وزن و اجرت طلای به کار رفته )

جواهر یعنی وزن و نوع و خلوص و کیفیت سنگ های بکار رفته در جواهرات

در انتخاب جواهر باید به این نکته نوجه داشت که سنگ هایی مانند الماس ، زمرد هرچه وزن آنها بیشتر باشد قیمت آن سنگ ها تصاعدی بالاتر می رود

حتما جواهرات را از کارشناسان این امر خریداری نمایید چون تعیین اصالت سنگ های یک جواهر کاری پیچیده می باشد و با نگاه چشمی نسبت به کیفیت و حدود قیمت آنها به هیچ عنوان نمی توان اضهار نظر کرد

از دیگر نکاتی که هنگام خرید جواهر باید مد نظر گرفته شود نحوه مرجوع جواهر و داشتن شناسنامه با عکس و ریز سنگ های جواهر به تایید فروشنده می باشد

مظنه چیست و فرمول بدست آوردن قیمت طلارا توضیح دهید؟

مظنّه اصطلاحی است که در بازار ایران به گوش می خورد و منظور از آن قیمت یک مثقال طلا با عیار ۱۷ است. (یک مثقال طلا برابر با ۴٫۶۰۸ گرم می باشد) ضمنا به طلای ۱۷ عیار ، عیار ۷۰۵ از ۱۰۰۰ نیز می گویند.

معمولا در بازار قیمت طلا را به مظنه می گوند و برای تبدیل نرخ مظنه به یک گرم طلای ۱۸ عیار می توانید از فرول خلاصه زیر استفاده کنید

در این مثال نرخ یک مثقال طلا ۸۵۰٫۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است

یک مثقال طلا ۸۵۰۰۰۰ ( تقسیم بر ) ۴٫۳۳۱۸ = یک گرم طلای ۱۸ عیار معادل ۱۹۶۲۲۳

مثال

طلای آبشده چیست؟

به طلایی که توسط کوره های مخصوص ذوب می شود و مجدد در قالب ریخته می شود طلای آبشده میگویند.

عیار طلای آبشده بستگی به خلوص طلاهایی که در آن کوره ریخته شده است دارد و تمامی طلاهای آبشده پس از آب شدن یک تکه از آن به ری گیری داده می شود و عیار دقیق آن می خص می پردد

ری گیری چیست ؟

ری گیری یا آزمایشگاه تعیین عیار طلا می باشد که طلاهایی که عیار آن مشخص نیست به آن مکان داده می شود و با روش های مشخص و استانداردی عیار و خلوص آن تکه طلا مشخص می گردد

روش های محاسبه قیمت طلا

روش محاسبه مظنّه با توجه به قیمت اونس طلا در بازار جهانی

——— از راست به چپ بخوانید ——->

قیمت یک اونس طلا ضرب در قیمت یک دلار تقسیم بر ۹٫۵۷۴۲ = مظنه طلای ایران

روش محاسبه یک قطعه کار ساخته شده (مانند انگشتر ۱۸ عیار یا همان ۷۵۰)

شما وقتی به بازار می روید یا تلفنی قیمت میگیرید، قیمت مظنه را به شما می گویند یعنی قیمت (۴٫۶۰۸گرم) طلای۱۷(۷۰۵)عیار را، حال اگر شما بخواهید از روی مظنه گرفته شده قیمت یک گرم طلا با عیار ۱۸ یا همان ۷۵۰ بدست آورید باید به روش زیر عمل کنید.

مظنه طلای ۱۷ عیار ، تقسیم بر ۴٫۶۰۸ تقسیم بر ۷۰۵ ضرب در ۷۵۰ = قیمت یک گرم طلا با عیار ۱۸

مثال : فرض کنیم مظنّه ۴۵۰۰۰۰ تومان است

۴۵۰۰۰۰ تقسیم بر ۴٫۶۰۸ تقسیم بر ۷۰۵ ضرب در ۷۵۰ = قیمت هر گرم ۱۸ عیار ۹۷۶۵۰ تومان

برای سرمایه گذاری طلا بخریم یا سکه؟

اگر فرد از مصنوعات طلا مثل انگشتر و النگو استفاده می کند طبیعتا این نوع سرمایه گذاری می تواند گزینه خوبی باشد.از آن جنبه که همراه سرمایه گذاری استفاده دیگری نیز در جریان است. اما با توجه به کارمزدی که در حال حاضر تقریبا یک چهارم ارزش طلا دریافت می شود برای سرمایه گذاری صرف، در صورتی که مصرفی برای شما نداشته باشد، گزینه خیلی خوبی نیست.

اما بین سکه و شمش کدام بهتر است؟ بستگی دارد که شمش را چگونه بتوانیم بخریم.اگر با کارمزد بالاتر از دو درصد بخریم طبیعتا خیلی مناسب نیست. نکته دیگر در خرید شمش این است که چقدر به عیار آن اطمینان داریم.شمش های غیر شرکتی و تهیه شده از طلای آب شده ممکن است در بخشهای مختلف عیار یکسانی نداشته باشد و احتمال تقلب در آن زیاد است. در بازار ایران معمولا این شمش ها مورد استفاده قرار می گیرد و عیار آن ۱۸ یا ۷۵۰ باید باشد.در حالی که عملا این عیار کمتر از ۷۵۰ است.

برای فعالان صنف طلا خرید شمش خیلی خطرناک نیست و برای آن کارمزد زیادی هم نمی پردازند.بررسی عیار نیز برای آنها آسان است. اما برای افراد عادی ممکن است در وهله اول با دشواری هایی همراه باشد. اگر شمش استاندارد مورد تایید شرکت معتبر نیز وجود داشته باشد قطعا می تواند گزینه خوبی باشد.

اما سکه در چه شرایطی است؟ سکه شمشی است که بانک مرکزی با زیبایی آن را ضرب می کند و عیار این شمش ۲۲ است.برای ضرب هم تقریبا ۵ هزار تومان بانک مرکزی دستمزد می گیرد.قیمت سکه معمولا در بازار ایران با حباب همراه است.یعنی علاوه بر حق ضرب ۵ هزار تومانی باز هم از ارزش واقعی طلای موجود در آن گرانتر است. اگر این حباب خیلی بالا باشد سکه برای سرمایه گذاری در برابر شمش گزینه خوبی نیست. اما در شرایط استثنایی هم اکنون حباب سکه ، نیم سکه و ربه سکه منفی است و به عبارت دیگر در حالتی عجیب حباب منفی دار.

Visits: 239

دیدگاهتان را بنویسید

الان تماس بگیر
آدرس سکه رز